Adresare către Profesori

Bună ziua.

În primul rînd vreau să îmi cer scuze. Îmi cer scuze pentru lenea mea. Îmi cer scuze pentru ignoranța mea. Îmi cer scuze pentru nerușinarea mea.

În al doilea rînd aș vrea să vă mulțumesc. Vă mulțumesc pentru răbdare. Vă mulțumesc pentru înțelegere. Vă mulțumesc pentru devotament.

În al treilea rînd doresc să atrag atenția asupra  calitatății studiilor. Eu știu, profesorii muncesc din greu, și totuși cunoștințele studenților sunt slabe. Am putea presupune că studenții sunt proști și nu sunt în stare de nimic, lucru infirmat de abilitatea acestora de a se pregăti de examen într-o săptămînă. Aparent se lucrează și se studiază, dar cînd cercetezi pentru o perioadă mai lungă de timp se vede că nu rămîne mai nimic.

Problema nu e în profesori sau studenți, problema e în modul de interacțiune dintre ei:
– profesorii luptă cu studenții și îi sperie cu restanțe și taxe ca să-i facă să învețe
– studenții luptă cu profesorii ca să dea examenul și să treacă anul pentru ca, după cîțiva ani, să își poată lua diploma

În această interacțiune s-a denaturat și s-a uitat scopul și semnificația adevărată a studiilor și ale predării.

Verbul “a educa” vine din latinescul educo si inseamna a extrage, a scoate, a dezvolta dinspre interior.

Rolul profesorului este de a ajuta studentul să se orienteze în cantitatea enormă de informație care îi este disponibilă și să-l ajute să înțeleagă lucrurile care par mai complexe sau oarecum neclare. De asemenea profesorul e cel care ar trebui să ajute elevul său să-și dezvolte curiozitatea și să-l direcționeze atunci cînd este nevoie.

De obicei, însă, studentul nu face decît să stea 2 ore la un curs la care cineva dictează iar el stă cuminte și scrie atent în caiet. Sunt și excepții, dar rare. În asemenea situații mă întreb: oare nu pot singur să citesc slide-urile? La un moment dat mai suntem întrebați dacă avem întrebări, dar atunci nu ne dorim decît să scăpăm mai repede de la curs.

Cum se dorește să se obțină o atitudine serioasă dacă nu suntem luați în serios?

Credeți că nu putem citi? Credeți că nu putem studia? Credeți că nu putem rezolva probleme?

Vreau să vă asigur că suntem în stare. Citim statusuri pe facebook. Studiem variația prețurilor la telefoane. Facem calculatorul să meargă bine.

De ce însă nu reușim să facem aceste lucruri cînd vine vorba de studii? Motive ar fi mai multe, dar principalul ar fi faptul că informația care ne este oferită nu este pusă într-un contex care să o facă importantă pentru noi.

Da, notele și taxele de școlarizare reușesc, însă doar pentru un an.

De asemenea merită de menționat faptul că cea mai populară metodă de a-i face pe studenți să învețe este frica. Acest lucru face ca, în primul rînd, studenții să aibă o repulsie față de studii care îi îndepărtează și mai mult, iar în al doilea rînd toate cunoștințele asociate acestei situații se doresc a fi date uitării. Da, studenții vor să uite totul ca pe un vis urît. Despre ce se întîmplă cu cursurile la sfîrșit de an nici nu mai zic.

Vreau să înțegeți că noi suntem alintați. Noi ne-am deprins să alegem singuri cînd, ce și cum să facem. Noi deja ne-am deprins să luăm singuri decizii. Da, majoritatea deciziilor care le luăm sunt „mărunte”, dar sunt deciziile noastre și nu suportăm ca cineva să decidă în locul nostru.

Cel mai grav acest lucru este, desigur, în educație. De ce cineva decide cînd și ce să învățăm? Și de ce ni se impune cum să învățăm acel lucru? Și de ce nu ni se spune la ce bun învățăm acel lucru?

Ultima întrebare e cea mai importantă. În ce mod voi putea utiliza această informație? Ce tip de probleme voi putea rezolva cu ajutorul acestei informații? Cu ce rezolvarea acestei probleme mă va ajuta pe mine și pe cei din jur?

Noi suntem foarte alintați. Noi vrem să ne simțim bine. Noi vrem să ne jucăm. Noi vrem să ne distrăm.

Tinerii din ziua de azi gîndesc, simt și trăiesc într-un mod diferit de cel al profesorilor săi. Suntem deprinși ca studiind despre o întrebare să deschidem încă 5-10-20 de tab-uri care ne răspund la întrebări pe care nu le-am avut pînă acum. Avem atîtea lucruri în jurul nostru care ne captează atenția. Avem atîtea modele și idei despre viață, multe dintre care o privesc ca pe o aventură.

Și cu toată maturitatea noastră avem totuși și multă infantilitate. O spun în sensul în care dorim o viață fascinantă, glorioasă, uimitoare. Dorim să știm că ceea ce facem chiar face o diferență în această lume. Dorim să fim eroi.

Eu știu, munca de profesor și așa e grea. Dar nu vă rog decît să ne învățați să fim eroi. Vă rog să ne învățați cum să salvăm această lume. Vă rog să ne încredințați salvarea acestei lumi.

Da, recunosc, suntem leneși, indisciplinați și proști. Dar vă rog să ne dați un motiv pentru care să fim harnici, organizați și deștepți. Vă rog să ne permiteți să studiem singuri. Vă rog să ne permiteți să ne organizăm în grupuri. Vă rog să ne permiteți să vă întrebăm.

În viziunea mea principalul folos pe care îl poate aduce un curs de 2 ore este răspunsul la întrebări. Lăsați-ne să citim acasă și să venim și să vă punem întrebări. De asemenea și Dumneavoastră veți pregăti cîteva întrebări care ar trebui, pe de o parte, să atragă atenția asupra unor detalii care uneori se pot dovedi vitale, iar pe de altă parte să permită o sinteză și să genereze o viziune de ansamblu al lucrurilor.

Viziunea de ansamblu ar fi cea mai importantă. Eu înțegel faptul că nu putem învăța totul din prima, și totuși ar fi bine să știm din timp care este legătura dintre elemente. Nu poți ansambla ceva complex fără a avea o schemă de referință. Nu poți utiliza detaliul pînă nu cunoști care este locul său în imaginea generală.

O relație sănătoasă între student și profesor ar fi una de cooperare în scopul acumulării de cunoștințe. Întrebările sunt cel mai eficient instrument care poate fi folosit în acest scop. Întrebările care le va genera studentul îi vor stimula gîndirea și îi vor dezvolva conștiința. Întrebările studentului vor deschide calea spre răspunsuri. Răspunsurile vor forma cunoștințele.

Cu respect și recunoștință.

Prohnițchi Ștefan

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: