Cum să îţi personalizezi procesul de învăţare – Partea I [learning]

Acest articol este ceva mai tehnic aşa că te rog să îl citeşti de 2 ori, ca să fii sigur că ai înţeles cum poate fi personalizat pe situaţia ta.

Din punctul meu de vedere, ca să îţi personalizezi şi să îţi îmbunătăţeşti procesul de învăţare trebuie să fii atent la 3 dimensiuni.

  1. Sursele de învăţare – ce învăţăm şi de unde ne procurăm materialul.
  2. Metodele de învăţare – cum alegem să învăţăm, să reţinem şi să asimilăm informaţiile.
  3. Interacţiuni (oportunităţi de practică) – ocazii sau locuri unde avem posibilitatea de a câştiga experienţă practică şi/sau de a primi feedback.

Înainte să intru în detalii, să îţi spun de ce cred eu în aceste dimensiuni.

Nevoia de a personaliza procesul de învăţare

Din experienţa ultimilor 3 ani în care am făcut pe rând facultate, voluntariat, freelancing, antreprenoriat, mi-am dat seama cu certitudine că fiecare învaţă diferit, la alt nivel şi în alt ritm.

Eu, Gabi Nechita pricep unele chestii mai repede decât tine, pentru că potenţialul meu este diferit şi pentru că am anumite preferinţe setate de către familie, prieteni, contextual educaţional (ce liceu/facultate am urmat). La fel şi tu, eşti o persoană mult mai abilă ca mine în multe alte domenii şi îmi dai clasă la acele lucru.

Asta înseamnă că avem nevoi diferite. Asta înseamnă că avem stiluri diferite. Asta înseamnă că avem interese diferite. Reţine cuvântul “interese”, pentru că este foarte important.

Este în interesul tău să înveţi ceea ce te va face un om mai bun şi mai de success (tu îţi defineşti ceea ce înseamnă succesul pentru tine). Este în interesul tău să înveţi lucruri ce te ajută să îţi atingi obiectivele.

Este în interesul tău să înveţi după ritmul tău, la un nivel pe care tu îl pricepi şi într-un stil pe care tu îl preferi.

Pentru că totul se întâmplă (sau ar trebui să se întâmple) după interesul tău, de aceea procesul de învăţare trebuie să fie superoptimizat şi calibrat pe nevoile tale.

Cum personalizezi procesul de învăţare

Revenim la cele 3 puncte enumerate mai sus. Uită-te te rog la schema următoare:


După cum poţi vedea fiecare dintre cele 3 dimensiuni se influenţează una pe cealaltă, iar în centru avem emoţiile.

Ce trebuie tu să reţii din schema aceasta este că toate au importanţă şi toate trebuie avute în vedere, iar emoţiile joacă un rol foarte important în tot ceea ce înseamnă retenţie şi experienţă.

Dacă tu nu faci lucrurile cu plăcere sau nu eşti curios, nu o să înveţi cum trebuie, nu o să reţii cum trebuie, nu o să pricepi cum trebuie.

Chiar dacă pare complicat nu este. Este sistemul prin care învaţă adulţii de obicei :).

Problema este că uneori adulţii îşi aleg 2 dimensiuni care să fie de o calitate bună şi pe alta o lasă baltă. De exemplu fac o super facultate, au acces la supercărţi, dar nu îşi caută oportunităţi de a practica. Sau alţi adulţi au acces la supercărţi, au ocazii şi locuri unde să practice, dar metodele alese nu sunt cele potrivite şi astfel experienţa de învăţare este slabă. Iar dacă ai toate 3 dimensiunile acoperite şi tu nu ai chef deloc să înveţi sau eşti supărat şi nu te poţi concentra, degeaba le ai pe cele 3 acoperite.

Vezi, se influenţează una pe alta.

Acum să mergem mai departe cu exemplele:

Surse:

  • Cărţi
  • Coursera.org (cursuri gratuite susţinute de profesori de la universităţi internaţionale de renume)
  • Wikipedia
  • Bloguri
  • Forumuri
  • Trackere de torrente

Metode:

  • Training
  • Studiu individual
  • Simulări
  • Jocuri
  • Video
  • Tutoriale etc
  • Coaching
  • Mentorship

Oportunităţi:

  • Voluntariat
  • Echipe
  • Loc de muncă
  • Proiect individual
  • Freelancing
  • Concursuri
  • Evenimente
  • Grupuri sociale de care aparţi
  • Şcoli de vară, proiecte educaţionale, conferinţe etc

Chiar dacă pare teoretic acest articol, nu este. Este procesul pe care eu l-am urmat intuitiv de vreo 2 ani încoace, când am devenit mai pasionat de educaţie si de cărţi.

Dacă tu consideri că mie mi-a reuşit, atunci cu siguranţă, fiind un proces care se poate personaliza, o să funcţioneze şi pentru tine.

După cum poţi vedea, este doar partea I a ideii mele, aşa că stai aproape şi pentru partea a II-a.

 

sursa: 1cartepesaptamana.ro newsletter

Leave a Reply

